DOOH: Skuteczna komunikacja w erze cyfrowych billboardów
“ Reklama out-of-home (OOH) od dawna była jednym z najważniejszych narzędzi promocji
Warto przyjrzeć się kilku interesującym pytaniom, dotyczącym historii rozwoju reklamy. Przykładowo – kiedy ludzkość po raz pierwszy odkryła formę reklamy? Jakie są jej etapy ewolucji? Jaką mamy różnicę, między obecnym, a dawnym formatem?
Liczne badania dowodzą, że wczesne formy reklamy miały charakter werbalny. Pierwsza znana ludzkości reklama w formie pisanej pochodzi z Egiptu. Egipcjanie używali papirusu, jako środka do przekazywania wiadomości handlowych oraz promocji. Równocześnie znana w starożytnych Chinach brązowa płyta do druku, była uważana za jedną z najwcześniejszej reklamy drukarskiej na świecie!
Pisemny papirus, pochodzący ze Starożytnego Egiptu (Źródło: The Met)
Płyta drukarska z brązu w Chinach z dynastii Song (Źródło: BabelStone)
Struktury gazet i czasopism, pojawiają się już w XVI wieku. Od samego początku istnienia wydawnictwa zamieszały w swoich gazetach reklamy, aby pokryć tym samym koszty druku i dystrybucji. Najwcześniejsze reklamy komercyjne, dotyczyły głównie książek oraz lekarst szarlatanów. Różnorodność reklamowanych produktów znacznie wzrosła już w XVII w. Prawdopodobnie pierwszą stale publikowaną gazetą była The Boston News-Letter. Po raz pierwszy opublikowaną ją 24 kwietnia w 1704 roku. Była to brytyjska Ameryka Północna. Zaprzestano publikacji w lutym 1776r, tuż przed ewakuacją Bostonu przez Brytyjczyków.
Pierwszy egzemplarz Boston News-Letter (Źródło: New England Historical Society)
Jared Bell w latach trzydziestych XIX wieku stworzył pierwsze billboardy dla słynnych występów cyrkowych. W tym samym momencie rozwój przechodziły technologie drukarskie. Oznaczało to, że projekty graficzne reklam drukowanych stały się bardziej żywe, kreatywne oraz lepiej oddawały prezentowane efekty!
Pierwszy billboard Jareda Bell’a (Źródło: Steel Art Billboards)
Lata 60 i 80 to złoty wiek dla reklamy. Zaczęły rozwijać się wielkie pomysły. Ustalono jednolitą formę billboardów, co spowodowalo ogromny boom w kampaniach reklamowych! Wielkie firmy, takie jak Palmolive, Kellogg i Coca-Cola, w ramach swoich strategii marketinowych, rozpoczęły masową produkcję reklam umieszczanych właśnie na billboardach.
Wczesny billboard reklamujący Coca-Colę (Źródło: Adbranch)
W mniej niż ostatnich 30 lat, technologia cyfrowa zmieniła świat na wiele sposobów, w tym również reklamę. Niezależnie czy była to cyfrowa forma Google Ads (2000 r.), reklamy typu pay-per-click na Facebooku w 2007r. czy zewnętrzna forma digital signage (w tym ekrany typu LED, LCD umieszczone w miejscach publicznych, które mogą zostać wynajęte w celach reklamowych), preferencje należały do reklamodawców. Cyfrowa reklama stopniowo wyprzedzała tradycyjne kanały, m.in. gazety, billboardy, telewizję itp. stając się głównym środkiem reklamy w naszej erze.
Istnieją duże szanse, by sądzić że napedzana konkurencją marketingową reklama cyfrowa będzie się nadal rozwijać i podbijać coraz nowsze obszary.
LCD Digital Signage (Źródło: Gutenburg)
Bibliografia:
The Met (2010) Papyrus in Ancient Egypt. Retrieved from: https://www.metmuseum.org/toah/hd/papy/hd_papy.htm
BabelStone (2011) Bronze printing plate for Xingding paper currency. Retrieved from: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bronze_printing_plate_for_Xingding_paper_currency.jpg
New England Historical Society (2022) The Boston News-Letter, Loyalist Rag, Reports the News. Retrieved from: https://www.newenglandhistoricalsociety.com/boston-news-letter-loyalist-rag-reports-news/
Steel Art Billboards (2014) The World’s First Billboard.
Retrieved from: https://steelartbillboards-blog.tumblr.com/post/90807517479/throwback-thursday-did-you-know-that-a-large
Adbranch (2010) Coca Cola ads on buildings 1911 – 1912. Retrieved from: https://www.adbranch.com/coca-cola-ads-on-buildings-1911-1912/coca_cola_ad_elwood_1911/
“ Reklama out-of-home (OOH) od dawna była jednym z najważniejszych narzędzi promocji
Postępująca digitalizacja powoduje, że jesteśmy atakowani wieloma komunikatami reklamowymi w internecie. Nie
“ Ludzie wykazują większą sympatię do czegoś, na co są bardziej narażeni.”
© 2024 Gutenburg Media. All Rights Reserved.