Dzień Biznesmena – czas na chwilę refleksji i celebrowanie pasji!
“ Wszystkim przedsiębiorcom, startupowcom i marzycielom poświęcającym swoje życie na budowanie biznesu,
Warto przyjrzeć się kilku interesującym pytaniom, dotyczącym historii rozwoju reklamy. Przykładowo – kiedy ludzkość po raz pierwszy odkryła formę reklamy? Jakie są jej etapy ewolucji? Jaką mamy różnicę, między obecnym, a dawnym formatem?
Liczne badania dowodzą, że wczesne formy reklamy miały charakter werbalny. Pierwsza znana ludzkości reklama w formie pisanej pochodzi z Egiptu. Egipcjanie używali papirusu, jako środka do przekazywania wiadomości handlowych oraz promocji. Równocześnie znana w starożytnych Chinach brązowa płyta do druku, była uważana za jedną z najwcześniejszej reklamy drukarskiej na świecie!
Pisemny papirus, pochodzący ze Starożytnego Egiptu (Źródło: The Met)
Płyta drukarska z brązu w Chinach z dynastii Song (Źródło: BabelStone)
Struktury gazet i czasopism, pojawiają się już w XVI wieku. Od samego początku istnienia wydawnictwa zamieszały w swoich gazetach reklamy, aby pokryć tym samym koszty druku i dystrybucji. Najwcześniejsze reklamy komercyjne, dotyczyły głównie książek oraz lekarst szarlatanów. Różnorodność reklamowanych produktów znacznie wzrosła już w XVII w. Prawdopodobnie pierwszą stale publikowaną gazetą była The Boston News-Letter. Po raz pierwszy opublikowaną ją 24 kwietnia w 1704 roku. Była to brytyjska Ameryka Północna. Zaprzestano publikacji w lutym 1776r, tuż przed ewakuacją Bostonu przez Brytyjczyków.
Pierwszy egzemplarz Boston News-Letter (Źródło: New England Historical Society)
Jared Bell w latach trzydziestych XIX wieku stworzył pierwsze billboardy dla słynnych występów cyrkowych. W tym samym momencie rozwój przechodziły technologie drukarskie. Oznaczało to, że projekty graficzne reklam drukowanych stały się bardziej żywe, kreatywne oraz lepiej oddawały prezentowane efekty!
Pierwszy billboard Jareda Bell’a (Źródło: Steel Art Billboards)
Lata 60 i 80 to złoty wiek dla reklamy. Zaczęły rozwijać się wielkie pomysły. Ustalono jednolitą formę billboardów, co spowodowalo ogromny boom w kampaniach reklamowych! Wielkie firmy, takie jak Palmolive, Kellogg i Coca-Cola, w ramach swoich strategii marketinowych, rozpoczęły masową produkcję reklam umieszczanych właśnie na billboardach.
Wczesny billboard reklamujący Coca-Colę (Źródło: Adbranch)
W mniej niż ostatnich 30 lat, technologia cyfrowa zmieniła świat na wiele sposobów, w tym również reklamę. Niezależnie czy była to cyfrowa forma Google Ads (2000 r.), reklamy typu pay-per-click na Facebooku w 2007r. czy zewnętrzna forma digital signage (w tym ekrany typu LED, LCD umieszczone w miejscach publicznych, które mogą zostać wynajęte w celach reklamowych), preferencje należały do reklamodawców. Cyfrowa reklama stopniowo wyprzedzała tradycyjne kanały, m.in. gazety, billboardy, telewizję itp. stając się głównym środkiem reklamy w naszej erze.
Istnieją duże szanse, by sądzić że napedzana konkurencją marketingową reklama cyfrowa będzie się nadal rozwijać i podbijać coraz nowsze obszary.
LCD Digital Signage (Źródło: Gutenburg)
Bibliografia:
The Met (2010) Papyrus in Ancient Egypt. Retrieved from: https://www.metmuseum.org/toah/hd/papy/hd_papy.htm
BabelStone (2011) Bronze printing plate for Xingding paper currency. Retrieved from: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bronze_printing_plate_for_Xingding_paper_currency.jpg
New England Historical Society (2022) The Boston News-Letter, Loyalist Rag, Reports the News. Retrieved from: https://www.newenglandhistoricalsociety.com/boston-news-letter-loyalist-rag-reports-news/
Steel Art Billboards (2014) The World’s First Billboard.
Retrieved from: https://steelartbillboards-blog.tumblr.com/post/90807517479/throwback-thursday-did-you-know-that-a-large
Adbranch (2010) Coca Cola ads on buildings 1911 – 1912. Retrieved from: https://www.adbranch.com/coca-cola-ads-on-buildings-1911-1912/coca_cola_ad_elwood_1911/
“ Wszystkim przedsiębiorcom, startupowcom i marzycielom poświęcającym swoje życie na budowanie biznesu,
Jaki cel ma reklama? Przede wszystkim ma ona za zadanie dotrzeć do
Wielu przedsiębiorców jest przekonanych, że działając na rynku lokalnym są powszechnie znani
© 2024 Gutenburg Media. All Rights Reserved.